Si bé fins ara només
hem llegit comentaris fets per
homes, sobre la vida i l’obre de Salvador Espriu, em permeto iniciar el de dues dones, que ja no les tenim
entre nosaltres, molts importants en la
nostra literatura, perquè vegem que
també hi varen dir la seva en aquells moments, mitjançant el diari Avui del dissabte, 23 de febrer del
1985.
Ja s’apaga el foc
per l’ampla
tarda.
Les portes de la
llum
se’m tanquen.
Ningú no ha posat
el plet a la vida amb tanta intensitat com ho va fer al llarg de tota la seva
obra Salvador Espriu. Ell mateix ha titulat la seva poesia, el seu teatre i
molta part de la seva prosa, com una llarga reflexió a l’entorn de la mort.
Però, precisament, perquè aquest taló de fons, aquesta última realitat que
concedeix a la seva vida el seu preu just, poques obres hi ha al nostre entorn
que puguin donar una visió més profunda, més angoixada, més decididament
positiva a l’existència. La mort i el poeta han caminat junts, i ell li ha anat
concedint tota mena de qualitats, tota mena d’adjectius, que la fessin pròxima
i gairebé l’identifiquessin amb la mateixa vida. I la raó última d’aquesta
identificació ha estat sempre precisament, per donar una solidesa i perennitat
en aquest contacte amb la realitat de la vida quotidiana, de les coses
concretes i sobretot, el lligam més profund que fa tota experiència humana
coherent, és a dir: el llenguatge.
Aleshores, quan
la sang
és escampada amb
ira per la roja tenebra,
esdevinc
justificat, home sencer.
I diuen els meus
llavis,
nascudes del
coratge,
del compassiu
somriure
obrint-me
finalment l’únic pas de sortida,
unes poques,
fràgils, clares
paraules de cançó
Tota la vida
d’Espriu gira a l¡’entorn de a paraula. En la seva obra ens diu, sovint, que ha
donat la seva vida a les paraules, o bé ens recorda que, en el moment més greu
de la mort aparent de la nació catalana, va viure, i ho diu en plural, cal
recordar-ho, per salvar-nos els mots. Les paraules són, és evident, l’eina del
poeta. Per Salvador Espriu no sols són l’eina, són la columna vertebral de tot
el que l’home és com a home. Les paraules identifiquen l’home; les paraules
permeten, a través del gran alambí de la poesia, endinsar la intel·ligència de l’ambigüitat i contradicció. L’absurd, la
contradicció, l’amarg combat de la vida tenen sentit en l’última pregunta
metafísica de l’obra espriuana, quan a través de les paraules pot arribar a
confegir la unitat de contraris la possibilitat última d’una contradicció assumida.
En un des més
bells poemes d’un dels seus més bells llibres –em refereixo al poema dinou de
Final del laberint-, Salvador Espriu ens invita a comprendre que, en els més oposats valors que les
paraules ens ofereixen, com a intèrprets de l’experiència, hi ha un últim
sentit que ens invita a comprendre l’univers i, al mateix temps, a deseixir-nos-en:
Diré
del bell foc i de l’aigua
Si
crema molt la neu,
glaçava més la flama.
Diré
de l’espasa i de l’aigua.
Si
m’ha ferir la font,
em guarirà
l’espasa.
Diré
de l’ocell i de l’aigua.
Si
llum de cims al riu,
fosca
la terra l’ala.
Diré
de la rosa i de l’aigua:
la
mort de la mar fa
la
flor més perdurable.
Diré
del meus ulls i de l’aigua
Si
tot ho mira el llac,
jo tinc
les nines blanques.
Dic
la pluja, la pluja, la pluja
clara
i el
plor de l’endinsat
sense
retorn per l’aigua
Dic
el nom del no-res
enllà
del fons de l’aigua.
Un últim sentit
que tracta d’haver la raó última de l’existència conforme tota la poesia lírica
de Salvador Espriu en un constant plet,
vol que la intel·ligència sigui capaç de facilitar-li el salt a la comprensió
de l’absolut, però aquesta vocació metafísica i aquesta veu lírica no les
tindrà com a poeta en una torre inaccessible; tot al contrari el converteix en
un far que vigila la tenebra a l’entorn, que no es cansa d’il·luminar la foscor
que l’envolta i que és, al mateix tempos, guia i refugi de caminants.
No puc dir que
arribarà a ser per a les generacions futures aquest immens poieta noistre. El
que si puc dir és que per a la nostra generació és una veu segura, amiga,
inimitable, sempre motiu de nous camins de la intel·ligència, de la
sensibilitat, de la responsabilitat i d’una generosa entrega a tot el seu
poble.
Maria
Aurèlia Capmany
L’AVUI, 23 de febrer del 1985
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada